Wat is Mindful Run/Walk?

Mindful zijn, of aanwezig zijn, betekent dat we het huidige moment met aandacht beleven zoals het is. Dus niet tijdens het lopen nadenken over de deadlines op je werk, over de was die nog in de droger moet of de tuin die nog moet worden gesnoeid. Maar lopen met aandacht voor wat je ziet, hoort en ruikt. Schakel je gedachten uit, waardoor je met plezier kunt lopen. Je hoofd kunt leeg lopen en je vol energie thuiskomt.

Heb jij deze week een momentje voor jezelf genomen? Genieten van de zonsondergang? Of ging er weer een dag voorbij met veel teveel te doen? 

Mindful Run/Walk is bewegen (hardlopen of wandelen) met aandacht en bewustzijn van je loophouding, ademhaling en je zintuigen. Zonder prestatiedruk werken aan je conditie, ademhaling, ontspanning en je focus. Ik zie hardlopen als buiten spelen. Onthaasten, plezier, me-time. Even weg uit de hectiek van alledag. Schakel je gedachten uit, waardoor je met plezier kunt lopen, je hoofd kunt leeg rennen en vol energie thuiskomt. Beweeg, Ontspan en Geniet!

Meer bewegen geeft energie en ontspant tegelijkertijd. Je wordt er blij van, verbetert je slaap, stimuleert de concentratie en helpt om gewicht te verliezen. Buiten is altijd open!  Elke dag lopen is goed voor je bloeddruk, je hart en je stofwisseling. Het geeft je meer energie en minder stress. Als je gaat lopen pieker je vanzelf een stuk minder. Ga lekker naar buiten, onthaast, geniet van de geuren en kleuren en kom met nieuwe energie thuis.

Gun jezelf tijd voor jezelf. Vind je balans terug in de hectiek van alledag. Krijg weer plezier in bewegen en bewust de (kleine) mooie dingen weer opmerken. PuurJenn staat voor 7 pijers: Bewegen | Bewustwording | Focus | Hier en nu | Ademhaling | Plezier | Balans. 

Bekijk cursusdata  Blog kracht van wandelen

Mindful Run

Mindful of Mind full?

Leef je met aandacht, of zit je hoofd vol met allerlei gedachten, moetjes en overpeinzingen? Wist je dat je gemiddeld 50.000 verschillende gedachtes op een dag voorbij 'hoort' komen? Functionele en neutrale. Gedachtes komen en gedachtes gaan. Op deze gedachten uit je onderbewustzijn heb jij geen invloed op. Het enige wat je kan doen is je focus verleggen. Bij Mindful Run/Walk doen we oefeningen om de focus te leggen op je ademhaling, je zintuigen of vooral op je gevoel. Op 1 ding tegelijk. Singletasking in plaats van multitasking. Al vrij snel merk je dat de gedachte die je zojuist had verdwenen is. Van je hoofd naar je hart: weg met al die gedachten en weer aanvoelen wie je bent, wat je belangrijk vindt.

Door te voelen creëer je bewustwording. 

Hoe word je Mindful? De neusademhaling en yoga oefeningen spelen hierbij een cruciale rol. 

De kracht van je ademhaling

Tijdens de Mindful Run/ Walk staat de neusademhaling centraal. Een gezonde, rustige ademhaling zorgt voor een betere zuurstofstroom naar je spieren en organen. Vermindert stress, slapeloosheid en hoofdpijn. Schenk aandacht aan de neusademhaling en spanning verdwijnt. Het toepassen van ademhalingsoefeningen tijdens het lopen geeft inzicht in wie je bent en wat je beweegt. Je wordt je bewust van het 'hier en nu': bewust bezig zijn met hetgeen wat je op dat moment aan het doen bent. Focus. Hierdoor maak je je hoofd leeg, vertraagt je ademhaling en kun je beter naar je lichaam en gevoel luisteren. 

Lees meer over ademhaling

Neusademhaling

De voordelen van de yoga oefeningen 

Yoga oefeningen verbeteren je focus, je concentratie en je balans. Focus op je neusademhaling bij het uitvoeren van de vloeiende bewegingen van de oefening. Pak je balans! De voordelen van yoga: 

  • Heupen, liezen en schouders worden gestretcht
  • Opent de borst, longen wat de totale ademhaling stimuleert
  • Traint je uithoudingsvermogen en concentratie
  • Laat energie door ledematen stromen
  • Stimuleert de organen in de buik
  • Ontwikkelt balans en stabiliteit
  • Verbetert de bloedcirculatie in het lichaam

De balansoefeningen tijdens het lopen zorgen voor focus, een lage hartslag,  ontspanning en gevoel van rust.

Yoga oefeningen

Opzet van de Mindful Run/Walk cursus

Beweeg - Geniet - Ontspan! Lopen met plezier! Ontspanning door inspanning. Ik loop tijdens de Mindful Run of Walk maximaal 5 km met tussendoor yoga en ademhalingsoefeningen. We ervaren de neusademhaling, want de neus stimuleert een rustige ademhaling, verlaagt stress en verhoogt ontspanning. Kortom: Lopen met plezier! De cursus is zo opgezet dat zowel de gevorderde als de beginnende loper kan meedoen. We lopen ongeveer 4 a 5 km, met tussendoor oefeningen met verschillende thema's, zoals ademhaling, balans, kracht, houding en focus. Deze oefeningen pas je naast het lopen ook toe in je dagelijkse leven. Hierdoor krijg je meer energie en minder stress, ook als je niet aan het sporten bent. Ontspan, geniet en gun jezelf dat me-time momentje. 


Wil je ook Mindful Run of Walk ervaren? Loop dan een keertje mee. Ik organiseer met regelmaat Mindful Walk clinics.

Bekijk cursusdata

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.